Az innováció és a fejlesztés folyamatos a fogszabályozásban, hiszen a cél az, hogy a kezelések gyorsabbak és hatékonyabbak legyenek. A megoldhatóság kérdése helyett egyre inkább áttevődik a fókusz. A kényelem, a gyorsaság, a hatékonyság és a precizitás.
Insignia bracket: a személyre szabott megoldás
A legújabb újítások egyértelműen a 3D technológia igénybevétele mellett zajlanak. Nemcsak az úgynevezett oldható meg ezzel az eljárással, hanem a rögzített fogszabályozó készülékek esetében is használható a 3D tervezés és gyártás. A hagyományos fix készülékek esetében a bracketek többféle típusúak lehetnek, de adott típuson belül minden darab egyforma. Ez azt jelenti, hogy a lehető legnagyobb körültekintés mellett végzett eljárás sem lehet tökéletesen precíz – illetve emiatt több utómunkát igényel, hogy ugyanazt el lehessen érni.
Ehhez képest a 3D technológiával előállított úgynevezett individuális, azaz az úgynevezett Insignia bracketek egyedi tervezésűek, és egyedi gyártásúak, ami azt jelenti, hogy pontosan igazodnak a fogakhoz és azok helyzetéhez. Ezzel az eljárással még precízebben mozgathatók a fogak, maguk a bracketek pedig kisebbek, ezáltal kényelmesebbek is lesznek.
És ami még fontosabb, a kezelés ideje jelentősen, akár 20 százalékkal is rövidülhet. Ez azt jelenti, hogy egy eredetileg két évig, vagyis 24 hónapig tartó eljárás akár 20 hónapra is rövidíthető. Ha szeretnénk, hogy az esküvőre vagy a születésnapunkra már ne legyen fenn a készülék, ez a néhány hónap aranyat érhet.
Ennek ugyanakkor ára is van. Elképzelhető, hogy idővel, a technológia hétköznapivá válásával ez az eljárás is jóval olcsóbban elérhető lesz – ahogyan például az elektromos autók ára sem marad örökre az egekben -, ám jelenleg ez még többszörösébe kerül, mint a hagyományos bracket alkalmazása. Míg a hagyományos – egyébként anyagát és kidolgozottságát tekintve a legmagasabb minőségű – bracketekkel a fogszabályozás százezer forintos tétel, addig az individuális tappancsokkal mindez inkább milliós költséget jelent a páciensnek.
A cél a tökéletes ív
A bracketek mellett az azokba illeszkedő, a tulajdonképpeni mozgatásért felelő ív tulajdonságai is fejleszthetők. Pillanatnyilag az ív ugyanolyan erőt fejt ki minden ponton, vagyis minden fogat ugyanolyan intenzitással képes mozgatni. Ám a hátsó fogakhoz jellemzően több erő kell, az elsők viszont már kisebb ellenállás hatására is a kívánt irányba mozdulnak. Ennek kiküszöbölésére olyan ívek is elérhetők már, amelyeknél az erőkifejtés más és más: a hátsó fogakra gyakorolt nyomás erősebb, a front fogakra gyakorolt nyomás pedig kisebb az innovációnak köszönhetően.
Az ívek hatékonyabbá tétele mellett az is szempont, hogy ha igény van rá, akkor fehérek legyenek. A porcelán bracketek elterjedése komoly igényt támaszt a szinte észrevehetetlen ív kifejlesztésére. Hiszen a porcelán tappancsok valóban szinte észrevehetetlenek, ám a fémszínű ív ennek ellenére látszik. Egyelőre azzal próbálkoznak az innovátorok, hogy fehér teflonnal vagy speciális műanyag származékokkal vonják be a fém ívet, ám ez bizonyosan nem tökéletes megoldás. A kezelés ezzel ugyanis lassabb, mert nem polírozhatóak nagy simaságúra, emellett kopnak is. Pillanatnyilag zajlanak a kutatások a megfelelő anyag kikísérletezésére.
Utókezelés alatt is
Nemcsak a kezelés azon szakaszában lehet alkalmazni a legújabb technológiákat, amikor még fenn vannak a tappancsok, hanem az utókezelésben is. Amint lekerül a fix készülék, gondoskodni kell arról, hogy a fogak nem kezdjenek el visszarendeződni . Ezt vagy hosszú ideig hordandó kivehető készülékkel lehet megoldani, vagy úgy, hogy a fogsor belső felére kis drótszálat rögzítenek, ami egyben tartja a fogsort.
Ez lehet úgynevezett chairside, vagyis olyan megoldás, amelyet a fogorvosi szék mellett állítanak elő, lehet laborban, gipszminta alapján készített sín és a legújabb technológia, az úgynevezett Memotain, rugalmas nikkel ötvözet, amely 3D scan alapján készült. Az egyszerűbb megoldásokkal az a gond, hogy viszonylag gyorsan “lerágja” a páciens, vagyis gyakran kell cserélni. Az is igaz, hogy ennek ára nagyjából háromszorosa a klasszikus sínnek, fogsoronként nagyjából 100-120 ezer forint – vagyis ahogy javul a pontosság, úgy emelkedik az ár.
Az új technológia mindig drágább
Az új technológiák alkalmazása mindaddig drága – legyen szó akár egy sportóráról vagy hibrid hajtású autóról -, amíg az nem válik tömegesen vagy alacsony áron előállítható termékké. Vagyis ahogy a 3D technológia fejlődik, úgy lesz egyre szélesebb körben elérhető és alkalmazható. Igaz ez a fogszabályozásra is.